woensdag 18 mei 2016

Zakdoeken (1) Kussenhoesjes tuin

Eindresultaat.
Vorig jaar heeft mijn man de tuin leuk aangepakt. De tuin is helemaal strak, een beetje in een oude Zeeuwse stijl. Zwarte gepotdekselde schuttingen, leuke raampjes en dergelijken. Met in het midden onze trots; een mooie appelboom.
In een vakantie liep ik gewoon eens rond door allerlei winkeltjes, en daar zag ik kussenvulling liggen. Gewoon goedkope kussentjes zonder hoes. En in dezelfde winkel roodbonte zakdoeken...

Je kunt hier een eenvoudig project van maken;
Bij de Zeeman hebben ze kussentjes van 49 bij 49 cm, en zakdoeken van 50 bij 50 cm. Je kunt dan de goede kanten tegen elkaar leggen, en naaien maar. Het voordeel is dat je de stof niet hoeft af te werken, want deze is al afgewerkt.

Ik heb het iets ingewikkelder aangepakt;
Ik heb kussentjes van 39 bij 39 genomen, die staan leuker bij onze stoeltjes.
De hoes heb ik als volgt gemaakt;
Zakdoek 1: rondom tien cm wegknippen, 1 zijde omzomen. (Het midden van de zakdoek blijft zo mooi in het midden van het kussen. Dat vond ik leuk, maar dat is natuurlijk smaakgevoelig.
Zakdoek 2: aan 3 zijden tien cm wegknippen
Daarna heb ik van een stukje stof dat afgeknipt is, lusjes gemaakt.

Zo kun je niet te ver knippen in het knoopsgat!
De goede kanten op elkaar naaien. Hierbij naai je het lusje mee. Let op; de vierde lange kant van zakdoek twee en de omgezoomde zijde van zakdoek 1 moeten aan dezelfde kant komen. Zakdoek 2 steekt ongeveer 10 cm uit.
De 10 cm die uitsteken van zakdoek 2 aan beide zijkanten omzomen.
Maak in de flap van zakdoek 2 een paar knoopsgaten. Ik heb dat machinaal gedaan. Ik heb ervoor gekozen om houten knopen van Action te bevestigen, je kunt natuurlijk ook kiezen voor drukkers of klittenband.


Knopen
De lusjes aan de kussens gaan we gebruiken om de kussens op te hangen in het 'klompenhok'. We hebben nog wel ergens een oude kapstok, en anders regelen we er een...

Om het niet al te bont te maken in de tuin en op de plek waar de kussentjes opgehangen worden, komt er binnenkort ook een kussenhoesje in Zeeuws bont en een met een Zeeuwse knoop.
 En ja, er zijn restjes van de rode zakdoeken... Ik denk dat dit een tafellopertje wordt.
Wordt vervolgd...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten