woensdag 14 september 2016

Broek korter maken

Zoom vastspelden.
Overtollige stof
afknippen.
In de zomervakantie hebben we twee fijne nieuwe spijkerbroeken kunnen kopen. Ze zitten allebei helemaal perfect. Nouja, perfect... één van de twee is te lang. In de vakantie vinden we het niet handig om broeken korter te laten maken, en bovendien kan ik dat zelf. Dat is zelfs voordeliger... Ik heb er wat foto's bij gemaakt, zodat iedereen hier zelf ook mee aan de slag kan.

Binnenkant van de zoom
Als uitgangspunt heb ik een broek genomen die wel de juiste lengte heeft. Je kunt er ook voor kiezen om de broek aan te laten trekken, en de speldjes die bij nummer 1, 2 en 3 bedoeld worden erin doen als hij gedragen wordt. Handig om eerst de broeken te wassen voor je ze korter maakt. Soms krimpen ze nog behoorlijk...
  1. Leg de pijp van de broek met de juiste lengte en de andere broek strak op elkaar. Zorg ervoor dat de tailleband gelijk ligt. Doe een speld op de juiste lengte van de broek
  2. Doe dit ook met de binnenkant van de broekspijp, vanaf het kruis. Zo krijg je een duidelijke lijn.
  3. Doe dit ook aan de achterkant van beide broekspijpen.
  4. Torn het stiksel los, als je die stof nodig hebt om de broek netjes om te kunnen zomen. Ik had die ruimte niet nodig, en heb de gehele naad afgeknipt.
  5. Maak een nette rolzoom, die je vast zet met spelden. Als je het prettiger vindt, kan je dit ook rijgen.
  6. Naai de rolzoom vast met de naaimachine. Ik heb ervoor gekozen om de kleur van het stiksel af te stemmen op de andere stiksels in de broek.
  7. 1,5 cm zoom
  8. Klaar :)

Afspelden op de juiste lengte


Op de foto's hierbij kun je bekijken hoe ik de lengte van de broek heb vastgesteld. Natuurlijk kan je de broek ook aantrekken en daarbij kijken hoe het zit.
Het is een hele toer om al die lagen stof onder de naaimachine door te krijgen. Ik heb wel een beetje gesmokkeld...



Klaar!


 



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten