woensdag 3 juni 2020

Winterjassen repareren; jaszakken

Al is het hartje zomer, toch blijven de winterjassen naar me knipogen... Vorig jaar was het echt te gek aan het worden, mijn jaszak is gewoon helemaal versleten. Ik heb niet eerder zo'n mooie en dure jas gekocht. Ik had steeds plannen om iets vergelijkbaars te naaien en toen liepen we hier gewoon tegenaan. Ook prettig, dat gaat een stukje sneller.
Op de één of andere manier ging er een stiksel los, dat ik vervangen heb. Maar nu zijn beide jaszakken kapot. De binnenkant is van voeringsstof gemaakt, en dat blijkt niet sterk genoeg.
Dit verstelklusje vind ik wel spannend, omdat ik niet eerder succesvol gewerkt heb met dit deze dikke winterstoffen. Ik heb eerst alle naden waarmee het voeringdeel van de jaszak vast zit los getornd. Zo kom ik aan het patroon. Ik heb het patroon gehaald uit restjes stevig katoen, die uit de lapjesmand van mijn moeder komen. Eerst werk ik de kanten van het katoen netjes af, zodat het niet kan gaan rafelen. En dan zet ik de delen terug op de plek waar de oude jaszakken zaten.
Met dit materiaal kan je niet goed werken op een naaimachine. De onderkant wordt niet goed geleid, daarom heb ik er scheurvlieseline onder gedaan. Ik heb me laten adviseren over de naald: jeansnaald 100.
Het resultaat: Weer twee fijne jaszakken waar ik niets uit verlies!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten