woensdag 24 juni 2020

Handschoenen

Bij de muis van de duim het werk een paar
keer omkeren...
'Was je handen', dat kunnen we onderhand wel dromen... 'We wassen onze handen stuk'... Hier in huis moet dat met neutral vanwege allergie voor parfumstoffen. Ook die desinfecterende gels en sprays zijn niet prettig. Zodra ik ergens een winkelwagentje of winkelmandje te pakken heb, voel ik dat aan mijn handen. Thuis direct met neutral wassen, niet voor de hygiëne alleen, maar vooral omdat het naar aanvoelt. De oplossing... Handschoenen! Ik kwam een superleuk en eenvoudig patroontje tegen dat ik als uitgangspunt heb gebruikt. Het stond in 'aan de Haak' nummer 12. Omdat het nu toch wat zomerachtig weer is, heb ik katoen genomen en haaknaald 2,5. Het patroon zoals het beschreven is wordt mij dan te strak. Ik heb het aangepast en omgebouwd naar het volgende:
38 opzetlossen, ketting sluiten
Daarop haak je 38 vasten
6 toeren afwisselend reliëfstokje voor en reliëfstokje achter. Dit geeft een leuk boordmotief.
23 toeren vasten. Hierin kan je natuurlijk een leuk patroontje met een bobbelsteek toevoegen, maar dat laat ik aan de creativiteit van de haakster over :)
Vouw vervolgens
Détailfoto duim: binnenkant hand
het haakwerkje dubbel en naai de zijkanten dicht. Laat in het midden (net boven de reliefstokjes) ongeveer één derde open. Hier kan de duim doorheen.

Détailfoto duim: buitenkant hand
Nu heb je een handschoen waar de muis van de duim ook uit steekt. Dat is niet prettig bij winkelwagentjes of winkelmandjes. Daarom heb ik rondom de duimopening vasten gehaakt, en er op goed gevoel een duim aan gehaakt. Aan de kant waar de muis van de duim komt heb ik twee keer het werk omgedraaid, zodat daar extra toeren komen. 
Met een restje in een andere kleur een paar vasten eromheen... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten