woensdag 1 juli 2020

Piekerproject - jurk

Ongeveer drie jaar geleden ben ik aan dit project begonnen... Een bijzondere jurk om te dragen op het feest ter gelegenheid van het 40-jarig huwelijk van mijn ouders. Het patroon komt uit de Burda, maar nu wilde ik graag een mouwtje eraan. In eerste instantie was het een kapmouwtje dat (volgens mij) bij de jurk hoorde. De hele jurk had ik vol vertrouwen in elkaar gezet. Een andere jurk dat ik met hetzelfde patroon gemaakt had, zat ook fantastisch!
Maar o, wat een narigheid... Ik trok de jurk rond het middaguur aan, hij was af... Maar de blinde rits was naar onze zin te duidelijk zichtbaar, en de sjieke uitstraling die ik op het oog had gehad was ver te zoeken. Helaas... Voor het feest heb ik dus maar iets anders moois uit de kast gepakt.
Ik heb destijds de jurk opzij gegooid in frustratie, een enkele keer weer wat aan gedaan... En nu in de coronaperiode heb ik hem weer opgepakt. Ik heb alle naden uitgehaald en een fijnere naald gebruikt voor het naaien. Het model zat tóch niet helemaal geweldig (of zou ik afgevallen zijn...), daarom heb ik het bij het lijfje wat ingenomen. En de blinde rits opnieuw ingezet. Ook heb ik er andere mouwen in getekend, deze zijn wat langer. De grootste strubbeling heb ik gehad bij de hals: hij bleef open staan, aan de voor- en achterkant. Deze keer wilde ik geen plooitjes maken aan de voorkant, maar op zoek gaan naar de oorzaak. Ik denk dat ik het gevonden heb; het heeft met de stand van de schoudernaad te maken. Deze heb ik aangepast en vervolgens een nieuw beleg ontworpen op de veranderde halslijn. Nu zit het een stuk netter dan eerst!
Een leuk model heeft deze jurk gekregen. Het staat me goed, het camoufleert mijn bouw. En de kleuren van de stof vind ik helemaal geweldig! Ooit ben ik op een stoffenspektakel gewoon tegen dit mooie stofje aangelopen... Eindelijk kan ik deze bijzondere jurk aan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten