woensdag 12 september 2018

Gordijn korter maken

Eindresultaat
Te lang...
Jullie zien het er vast niet aan, maar dit zijn speciale gordijnen. Voor mijn eerste huisje gemaakt door mijn moeder. Mooie lussen eraan, roede erdoor. Enorm, wat had ik in die woonkamer veel ramen! In mijn tweede huisje pasten de gordijnen weer prima. Na ons trouwen hebben we samen aan mijn keukentafel de lussen verwijderd, en is me uitgelegd hoe ik daar plooien in moet naaien voor gordijnhaken. Dat deden we nog gewoon op mijn oude Singer naaimachine die ik ooit voor een prikkie gekocht had.
Rond de jaarwisseling kwam er een nieuw bureau in mijn hobbykamer. Het bureau is fijn groot, maar de gordijnen hingen daar niet netjes langs. Nu ik zomervakantie had, heb ik de gordijnen korter gemaakt. Eerst heb ik de zoom bekeken; hoe zit die in elkaar? In de oude zoom zit lood verwerkt om hem netjes recht te laten hangen. Met een tornmesje heb ik één hoek uitgehaald. Ik heb gemeten hoeveel stof er nodig was voor zo'n mooie zware zoom. Daarna heb ik opgemeten wat eraf moest.
Tip: Neem de oorspronkelijke onderkant van het gordijn als uitgangspunt. Ik begon met de kleermakershoek, in een hoek van 90 graden vanaf de kant... Maar die speldjes bleken bijzonder scheef te zitten.
Ik heb de oude zoom eraf geknipt. Het scheelt veel werk als je alleen kijkt naar hoe de zoom opgebouwd is. We maken toch liever iets moois dan dat we veel uithalen! Daarna heb ik de zoom erin gespeld, en direct onder de naaimachine door gehaald. Wanneer je niet zo'n vaste hand hebt, of stof hebt waarbij je niet vrijwel onzichtbaar uit kunt halen, raad ik je aan om na het spelden de stoflagen te rijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten