woensdag 20 april 2016

Mouw tekenen in bestaand patroon

Je kent dat wel; je ziet een patroon van een leuke jurk of een leuk shirt, maar de mouw vind je niet echt de geweldige lengte. Sommige jurken hebben helemaal geen mouw... Terwijl dat voor sommige gelegenheden echt wel gewenst is.
Ik ben ervan uitgegaan dat je een leuke mouw overneemt uit een patroon voor een andere jurk / ander shirt.

Hoe werkt het passend maken van een bestaande mouw?? (Dit gaat dus alleen over de bovenkant / kop van de mouw.)

  1. Meet de omtrek van de armsgatopening van de jurk. Dit kan het best met een naaimeetlint, omdat deze flexibel is. Deze omtrek gebruik je voor het vaststellen van de lengte van de bovenste lijn  over de mouwkop.
  2. Ik heb een bestaande mouw genomen. Ik heb gekeken waar de mouwkop ligt; aan de voorkant van de mouw heb ik op eenderde een markeringsteken aangebracht.
  3. Ik heb daarna de lengte van de armsgatopening verdeeld en uitgezet over de mouw. Belangrijk is dat de lengte vanaf de naad tot het markeringsteken op de juiste (= dezelfde afstand als naad tot markeringsteken bij de jurk) afstand komt.
Belangrijk is dat je de recht van draad richting aanhoudt van de bestaande mouw. Ook de wijdte is al over nagedacht, we hebben de mouw alleen maar 'passend' gemaakt.

Pas kwam er een vriendin langs die ook blogt... Zij liet me zien hoe ik ervoor kan zorgen dat de blogs altijd dezelfde tijd gepubliceerd worden. Wat een gemak, zelfs in de vakanties kan dit dus gewoon doorgaan. (Voor bloggers die dit niet weten; je kunt klikken op 'schema' en dan invullen wanneer de blog gepubliceerd wordt. Je sluit af door op publiceren te klikken.)

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten