woensdag 16 november 2016

Warme gebreide trui.

Warme kabeltrui
Brede kabel voor en achter.
Het is nog steeds lekker druk met mijn 'echte' werk; ik geef met plezier les aan een leuke groep 6. Ik kom dus niet toe aan naaien, breien of haken. Daarom een blogje over een werkstuk dat ik lang geleden gemaakt heb; een dikke trui voor de man waar ik uiteindelijk mee getrouwd ben :). Gebreid op pen nr. 8, met lekkere fijne dikke wol. De wol en de pennen heb ik gekocht bij de Wolpoort in Veenendaal, waar ik ook het patroon vandaan heb.
Dat is zo superleuk aan die winkel; ze hebben goede wol, die ook mooi blijft na het wassen. Met daarbij uitstekend advies en gratis kopie van het patroon erbij.

Schoudernaad aan de binnenkant.
Ik heb eerst het voorpand en het achterpand gebreid. Ik begon bij het onderste boord. Uiteindelijk hield ik de schouders op een hulpnaald over. De schouders heb ik breiend afgehecht, zodat er een mooie naad op de schouders ontstaan is. (Breiend afhechten: aan de binnenkant breien. Insteken in zowel de eerste steek van het voor- als het achterpand. Samen breien. Als je de tweede steek op dezelfde manier gebreid hebt, haal je de eerste steek over de tweede heen, zodat je 1 steek op je breinaald over houdt. Zo maak je alle steken op. Door de laatste steek haal je de draad heen. Zorg ervoor dat je deze zorgvuldig afhecht.) Voor de col heb ik steken opgepakt in het breiwerk, en deze over 3 naalden verdeeld. Ik heb met een 4e naald gebreid, zodat er geen naad in het toch al dikke breiwerk zit. Aan de zijnaden en de naden voor de armen zitten wel normale naden.
Vorig jaar heb ik de hals aan de binnenkant gevoerd, omdat het toch iets ging pluizen. Mannen & stoppeltjes... Tsja... Daar is geen wolletje tegen opgewassen! Ik heb gewoon een stukje fleece genomen en op maat gemaakt. Netjes omzomen, van binnen vastzetten...
Laat die strenge winters maar weer komen!
Afwerking hals buitenkant

.
In het nieuwe kalenderjaar krijgt hij weer een functie waarmee hij regelmatig buiten aan het werk zal zijn, dus dan komt deze trui weer helemaal van pas! Binnenshuis is dit soort trui eigenlijk te warm. Behalve als de cv kapot is ;)

En verder... ben ik me aan het bezinnen op Sintcadeautjes voor de nichtjes en neefjes. De komende weken gaan jullie beslist iets vernemen over sintspiratie... Als jullie nog vragen of wensen hebben op dit gebied, die ik hier zou kunnen uitwerken, hoor ik dat graag!




Binnenkant voering col.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten