woensdag 2 november 2016

Cirkeljurk

Eindelijk maak ik tijd voor een ontwerp met deze stof. Ik moet een jurk maken voor mijn cursus; een cirkeljurk. Het leuke van zo'n patroon is dat er weinig gemeten wordt. Je gebruikt vooral een m
meetlint, centimeter of meetsnoer * hoe heet zo'n ding...*. Voor het maken van een halve cirkelrok teken je eerst een rechte hoek (90 graden). Aan één zijde zet je een derde uit van je taillewijdte, en vanaf dat punt teken je de gewenste lengte van de rok. Vervolgens maak je een potlood vast aan het meetlint, en trek je een deel van een cirkel over het patroon.
Ik vind het verrassend waar je een meetlint allemaal voor kunt gebruiken... Je houdt de ene kant van het meetlint op de hoek die je getekend hebt, en aan de andere punt bevestig je een potlood. Zo teken je de halve cirkel.
Ik wil een lijfje aan de bovenkant, zodat het een jurk wordt. 
De rok was rap getekend, nu het lijfje nog. Het moet wel passen, en nog beter; het moet mij passen. Ik ga op zoek naar een bestaand patroon dat mij netjes om de schouders valt, en dat ga ik wat aanpassen naar de heupen toe. 
Wel jammer dat ik nu pas aan deze zomerstof toe kom. Veel werk en gezelligheid heeft ook zijn nadelen. 

Voor de cursus mocht ik kiezen tussen een hele cirkelrok of een halve cirkelrok. Ik heb voor de halve cirkel gekozen, omdat ik denk dat die meer afkleedt. *even proberen* De bovenkant van de jurk heb ik overgenomen van het papier dat ik ook gebruikt heb bij de vorige jurk.
In eerste instantie was die jurk te wijd, en heb ik hem aangepast. Tegelijk heb ik ook het patroon op papier toen veranderd. Nu heb ik de papieren versie opnieuw gebruikt, en gekeken op welke hoogte de rok netjes aansluit. Op de een of andere manier zat het model me opnieuw niet geweldig, ik heb voor de spiegel gewoon weer wat speldjes zo hier en daar geprobeerd, en heb de jurk op verschillende plekken ingenomen. Mijn man vindt het weer helemaal leuk staan, dus ik durf hem wel aan.
Het zomen van zo'n uitlopende rok is ook nog een mooi klusje. Eerst rijg je een klein zoompje om, zodat de lengte vast ligt. Daarna moet je de binnenkant rimpelen. Om dit te doen moet je 2 rijgdraden gebruiken. Je kunt dan de binnenkant van de zoom vrijwel plat leggen, ondanks de extra stof. Uiteindelijk heb ik dit met de hand vastgezet. Dit noemen ze een 'zoom met ingewerkte ruimte'.
Ingewerkte zoom

De afgelopen weken ben ik heerlijk bezig geweest met breien en naaien, en zodoende begint de berg 'grondstoffen' in mijn kamer lekker te slinken! Die term kan je overigens redelijk letterlijk nemen... Foto's worden daar nog niet gemaakt :P.
Omdat ik zoveel heb liggen is mijn hobby voorlopig niet zo prijzig, dat is ook wel leuk...

Bij ons in Veenendaal zit een winkel waar ze riemen verkopen. Ze hebben alleen grote maten liggen, maar toen we ernaar vroegen bleek dat opzet te zijn. Je kiest iets leuks uit, en zij kijken op welke maat je hem zou moeten hebben. Je winkelt nog drie kwartier en haalt je riem op. Prachtig materiaal, en top op maat gemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten