woensdag 1 februari 2017

Feestjurk

Leuk patroon uit een oude knip (mei 2000, patroon 27); dit patroon is getekend voor korte mensen. Het patroon heb ik toch iets aangepast. Oorspronkelijk is het een enkellange jurk met een korte loopsplit. De jurk heeft dan een overslag aan de voorkant. Ik wilde graag een eenvoudig kort jurkje dat netjes aansluit. Voor de bovenkant heb ik maat 38 gebruikt, aan de onderkant heb ik een grotere maat overgenomen. De mouw heb ik ook iets verlengd.
Al zeg ik het zelf, hij zit me als gegoten... Ik vind het een leuk feestjurkje, waar veel sieraden mooi bij uitkomen. Het is wel een beetje spannend om zo'n lage rug te hebben, meestal doe ik niet zo gewaagd... Voor iedereen die het leuk vind om ook met dit patroon aan de slag te gaan; neem een wat dikkere stof. Dat tekent niet zo af. Ik heb de voering eruit gelaten, omdat ik graag taillerende jurkjes (Hema) eronder draag. Ik heb in plaats daarvan een beleg gemaakt in de hals. Een bijkomend voordeel van een dikkere stof is dat je het beleg vast kunt maken met de hand. Aan de buitenkant zie je hier niets van.
Ik heb de split als volgt gemaakt; aan beide kanten heb ik aan de onderkant voor de split 8 cm aan het patroon getekend, en aangeknipt. Het is gemakkelijk om eerst alles netjes af te kanten tegen rafelen. Stik eerst de plek waar de split moet komen van boven naar beneden dicht met een grove stiksteek, en strijk hem open. Je moet deze stiksteek nu ook gelijk weer losmaken; de gestreken lijn helpt je om de split netjes recht te krijgen. Voor de overslag knip je de helft van het beleg af. Vervolgens leg je de stof voor de overslag met de goede kanten op elkaar, en naai je op de hoogte waar de zoom moet komen een horizontaal stiksel. De naad uitdunnen - vooral het hoekje - en omkeren. Voor de onderslag vouw je het beleg dubbel met de goede kanten op elkaar. Maak een horizontaal stiksel op de hoogte waar de zoom komt, zoom uitdunnen en omkeren. Je hebt de onder- en overslag nu af. Maak om deze op hun plek te houden een horizontaal stiksel bovenaan de split door alle lagen heen. Je kunt ervoor kiezen om niet door de rok heen te stikken, dat staat heel sjiek!
Aandachtspunt; zorg ervoor dat de overslag en de onderslag van de split even lang zijn. Vervolgens kunt je de zoom maken. Ik heb de split aan de binnenkant in kleine steekjes met de hand vastgezet aan de rok.
Lage rug & split

Geen opmerkingen:

Een reactie posten