vrijdag 16 oktober 2015

Intekenen raglanmouw in bestaand patroon

Sinds het vorige bedrijf failliet is, loopt mijn man met het fleecevest van het oude bedrijf... Heel sneaky met een geel hesje erover, zodat niemand op de bouwplaats het logo ziet. Hij heeft liever een fleece vest dan een jas, omdat hij dat prettiger vindt in de auto. Daar kon ik geen leuk patroon van vinden, daarom heb ik een patroon genomen van een herenvest in maat 52. Dat past iemand met een M prima over een overhemd en sweater heen. In het patroon van het vest zat een 'normale' mouw. Een raglan mouw zit prettiger, het beweegt gemakkelijker. Daarom heb ik het patroon aangepast.

Hoe teken je een raglanmouw in een bestaand patroon?
Teken eerst het bestaande patroon, zorg ook voor de middenlijn door de kop van de mouw.

Voor- en achterpand
* De schouders worden vanaf de hals bekeken 4 cm smaller. Verbindt deze lijn. Zorg ervoor dat de lijn haaks op de middenvoor- en middenachterlijn aansluit.
* Op deze lijn moet je 4 cm van de schouder af een lijn tekenen naar de punten waar de onderkant van de armsgatronding begint.

Mouwen;
* Verleng de middenlijn van de mouw. Deze staat meestal op het oorspronkelijke patroon aangegeven.
* Links en rechts komt op 4 cm een hulplijn te staan.
*Meet de afstand tussen 1 en 5 op het voorpand en zet een lijn uit vanaf eenderde van de voorkant van de kop van de mouw, zodat deze de linker hulplijn kruist.
*Meet de afstand tussen 3 en 6 op het achterpand en zet een lijn uit vanaf eenderde van de achterkant van de kop van de mouw, zodat deze de rechter hulplijn kruist.
*Meet de afstand 1-2 & 3-4 op de voor- en achterpanden en zorg ervoor dat het lijntje tussen bovengenoemde kruispuntjes (tussen

punt 5 en 6 bij de mouw) op de hulplijnen even lang is.

Aanpassing voor extra gespierde mannen of jonge kinderen; varieer met de hierboven genoemde 4 cm. Doe dat wel consequent; je patroon wordt dan niet ruimer of kleiner, maar de belijning verandert!

Volgende week volgen de foto's van het eindresultaat en -ik hoop- het complete patroon van een gevoerd herenvest in maat M.

De lengte van de lijnen moeten steeds even lang worden; de oranje afstand van het voor- en achterpand moeten uitgezet worden door de oranje lijnen bij de mouwen op dezelfde afstand te tekenen. De blauwe lijnen moeten op de mouw net zo lang worden als op het voor- en achterpand. En ook de gele lijn op de mouw moet net zo lang worden als de gele lijntjes van het voor- en achterpand samen.
jurk wordt rok!

En wat heb ik verder gedaan?
* Een oude zomerjurk die te strak is gaan zitten is losgetornd en ik heb daar een tailleband aan vast genaaid. Zo kan ik dit leuke printje toch nog als rok dragen!
* gekookt voor 12 man / vrouw.
* studiedag op school.
* sollicitatieprocedures.

Maar nu ga ik eerst lekker een weekje vakantie vieren!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten