woensdag 24 augustus 2016

Jurkjes voor bruidsmeisjes (2)

Ze worden zo opgehaald!
Eindresultaat; het gouddraad valt mooi op, op deze foto!
Enige tijd geleden schreef al eens over dit project. Tussendoor werkte ik hier steeds even aan. Het is heerlijk om een eigen hobbyplaats te hebben, waar alles kan blijven liggen en ieder kwartiertje effectief benut kan worden.
Het patroon voor het kleine jurkje heb ik gewoon één keer uit papier gehaald, waarna ik deze steeds gebruikt heb.
Ik heb steeds de patroondelen na het knippen uit de stof eerst afgewerkt; vaak kan je er later niet goed meer bij en deze stof rafelt behoorlijk. 
De gouden bies heb ik eerst op 1 kant vastgenaaid, tegen de goede kant van de stof aan. Ik heb de positie van de naald veranderd naar 1,5 Daarna heb ik de andere kant ertegenaan genaaid, de goede kanten tegen elkaar met naaldpositie 1,0. Dit heb ik met het blinde ritsvoetje gedaan voor een mooi strak resultaat.
Het aanrimpelen van de rok gaat als volgt; met een grote stiksteek (steekgrootte 5.0 gebruikt) naai je 3 keer langs elkaar. Hierbij mogen de steken elkaar niet kruisen. Ik heb de naden genegeerd, en de hele rok benaderd alsof het een grote lap was. Dat bleek prima te werken. Je kan dan aan de uiteinden een stukje van het stiksel lospeuteren, waarna je kunt gaan rimpelen. Inderdaad, dat kan ook met 1 stiksel. Dat raad ik af; soms breekt er een stiksel af, of ben je halverwege het naaien aan een nieuwe spoel toe. Dan trek je er een draad uit. Met 3 stiksels is het goed te doen.

De gerimpelde tule onderrok vastnaaien.
Het patroon klopte niet (ECHT niet ;) ) bij de tule onderrok. Ik had uiteindelijk aan 8 meter per rokje genoeg, terwijl ons sommetje aan de hand van het patroon op 12 meter uit kwam. Als je 8 meter rimpelt voor een rokje van iemand van 1 jaar, blijkt dat precies aan de binnenkant van de rok te passen. Vóór het vastnaaien even de tule rok aan de naad van de rok spelden en de plooien zodoende netjes verdelen. Die naad was bij mij anderhalve centimeter, zodat ik voor deze actie netjes de breedte van mijn naaimachinevoet kon aanhouden.
En dan komt natuurlijk de fase dat alle 4 de jurkjes 'af'' zijn. Daarna bekijk ik alles nog eens goed, en blijken er naden niet netjes te zitten. Dat kan natuurlijk niet, dat gaat allemaal weer los. Dit zijn natuurlijk wel jurkjes voor een trouwdag, voor bruidsmeisjes! Dat vind ik toch zo leuk... Iets maken waarvan je zeker weet dat iemand het gebruikt, er blij mee is, en dat notabene tot in lengte van jaren op trouwfoto's terug ziet. Superleuk om te doen... Ik weet ook wel dat ik daar eigenlijk meer voor kan vragen, maar ik vind het zo leuk om een opdracht binnen te halen. Ik zie het maar zo; iemand anders betaalt de stof en het patroon, ik zet iets in elkaar, en dat wordt betaald. Dat betekent niet alleen dat ik gratis hobby, ik krijg zelfs iets extra's!
Onderweg naar
een nette afwerking
Deze afwerking
vind ik niet mooi.
Iets anders wat ik hier heel leuk aan vind, is dat ik de inhouden van mijn naaicursus kan oefenen. Ik had nog nooit een blinde rits netjes ingezet, en dat heb ik nu 4 keer gedaan. Ik vond dit alleen in de werkbeschrijving niet goed omschreven staan, en heb daarom iets bedacht om het netter te maken. Kijk maar naar de foto's! De eerste laat zien wat ik niet mooi vond. Kleren uit de winkel zien er ook niet zo triest uit... Nooit gezien in ieder geval! De bovenkant van de blinde ritsjes heb ik dus allemaal losgepeuterd met een tornmesje. Daarna heb ik de ritsjes vastgenaaid met het voetje voor de blinde rits, ze zitten helemaal vast tot aan de binnenkant van het beleg. Daarna heb ik de rits ten opzichte van de jurk in de juiste positie gebracht en het beleg erover heen gevouwen en vast genaaid zoals een beleg hoort te zitten. Ik heb ook met de hand wat steekjes gemaakt aan de onderkant van het beleg op de zijkanten van de rits. Kan het beleg ook niet gaan rafelen of tussen de rits komen. Niets is zo naar als een rits die weigert op het verkeerde moment...
Je kunt eenvoudig zelf een jurkje voor een bruidsmeisje maken. Het meeste zit hem in de stof, die zorgt voor de juiste uitstraling. Zoek daarbij een leuk patroon in bijvoorbeeld een Knippie, en ga daarmee aan de slag. Regelmatig zijn er Knippies met verkleedkleren en prinsessenjurken. Die lenen zich prima voor dit soort jurkjes.
En verder... De scholen zijn weer begonnen, 't zou kunnen dat er iemand belt dat ik mag invallen voor een klas. Daar begin ik wel weer naar uit te zien. In de vakantie hebben we enorm genoten, heerlijk vier weken samen vrij. Inspiratie opdoen, bolletjes wol aanschaffen en verder heb ik een mooi pakket aan patronen en boeken ingeslagen.
Uiteindelijke afwerking;
kleine steekjes met de hand.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten