woensdag 7 september 2016

Chique jurk voor een bruiloft

Klaar voor het feest.
Ik heb al ruim een half jaar een fantastische stof in huis. Daarbij ligt een Burda (3/2016) die ik in het voorjaar gekocht heb, met verschillende geweldige patronen voor heel chique jurken. En een van die jurken wil ik aan op een trouwdag van vriendinnen. Mijn twee beste vriendinnen trouwen op dezelfde dag... Dat wordt wat.
Maar ja... Eerst komt er een leuke baan, daarna de opdracht om caravankussens te bekleden, vervolgens een aanvraag om bruidsjurkjes te maken...
En dan is het ineens 26 augustus, en 2 september is de grote dag!
Op 26 augustus ben ik ook maar even gaan kijken in winkels waar ik eventueel snel een alternatief zou kunnen kopen als deze jurk niet mooi zou worden. Dat bleek nog niet gemakkelijk, mijn maten zijn gewoon wat bijzonder ;).
Het lijfje verstevigen.
27 Augustus ben ik begonnen. Ik vind het wel superspannend. Eerst heb ik de maten opgemeten en gekeken welke maat ik moet maken. Oef, een wat disharmonisch beeld geeft dat. Ik heb het een en ander wat aangepast, en heb bedacht dat bij de zijnaad 3 cm extra aangeknipt wordt. Als er dan ergens toch echt iets te strak zit, is het gemakkelijk uitgelegd. Ik heb als enige aanpassing de figuurnaad van de buste hetzelfde gelaten als de maat van de jurk, en alleen de schouderbanden in maat 38 getekend. Het patroon en de beschrijving zitten supergoed in elkaar. Soms moet ik iets twee keer lezen om te begrijpen wat de bedoeling is, maar dit wordt mooi!
Ik vermoed dat ik een stof heb gekozen die te soepel valt en daardoor wat zakkerig gaat hangen. Ik kies ervoor om aan de binnenkant van he lijfje de stof te verstevigen met vlieseline. Er moet ook een voering in van stretchtricot. Leuke oefening weer voor mijn cursus: blinde rits, split en patronen aanpassen.
Deze jurk is mouwloos. Om mijn schouders en armen te verbergen heb ik een kantje gekocht om daar mouwen van te maken. Uiteindelijk heb ik in een Knip het patroon van een bolero gevonden. Maat 36 blijkt dan ineens ruim te zitten. Wat een verschil in maten tussen Burda en Knip. Toch wel geruststellend. De bolero heeft wat figuurnaden en plooitjes. Ik heb nog iets aan de vorm van de voorpanden van het jasje veranderd, zodat de lijnen van de jurk extra leuk uitkomen.
En dan, op de dag zelf... Die ochtend waren we als eersten aanwezig. Gelijk kreeg ik een leuk compliment over de kleur. 'Waar koop je zo iets?' Dat is toch wel een opsteker...
En later op de avond van iemand anders de vraag naar het patroon. Toch wel heel leuk om zo met anderen de kneepjes van het vak wat uit te kunnen wisselen. Binnenkort maar een bakkie doen, en patronen uitwisselen. Zelf ben ik vooral enorm trots op de rug. De figuurnaden en de heupen zitten precies op de goede plek, de split is perfect en de blinde rits zit ook prima. Met dank aan het burda-patroon :)
En verder... Morgenavond een gesprek. Wie weet, levert dit een leuke baan op... Moet voor de blog en de hobby niet veel uitmaken. Ik heb het eerder al geconstateerd: Als ik genoeg te doen heb, kom ik hier wel aan toe. In de vakantie had ik tijd zat, maar kwam het er soms niet van. Vreemd maar waar...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten