zondag 28 juni 2015

Zeeuws Meisje; Bernina badcape

Een vriendelijk gezicht doet wonderen!

Dik een maand geleden kreeg ik via facebook te horen van de Bernina Wedstrijd. Ik vond het direct erg leuk, het is een naai-wedstrijd voor alle leeftijden ongeacht naai-
achteraanzicht
Vooraanzicht
ervaring. Daar durfde ik wel aan mee te doen. Het hele avontuur begon op een A3'tje met een ruwe schets van de contouren. Voor en achter wilde ik graag hetzelfde meisje in hetzelfde formaat maken. Na het ontwerp voor deze applicatie is in zo'n 3 dagen flink door naaien het werkstuk afgekomen. Natuurlijk moesten er foto's gemaakt worden om op de wedstrijd-site te plaatsen. Zo krijg je zelf ook iets mee van wat anderen maken. Wat een leuke resultaten staan er op de Bernina site! Na het plaatsen op de site kon je een deelname formulier printen en samen met het werkstuk inleveren bij de naaimachinewinkel. Daar hingen natuurlijk al een heleboel andere leuke capes, iedereen doet hier zijn best voor... Ik vind het
superleuk om te zien wat iedereen ervan maakt.
Inmiddels is de wedstrijd op een ander niveau getild en kan er internationaal online gestemd worden. Zelfs onder degenen die stemmen wordt een naaimachine verloot. Eerlijk is eerlijk, ik wil graag weten of mijn ontwerp in de smaak valt! Daar 'gebruik' ik deze wedstrijd voor. En ik had nog nooit eerder een applicatie ontworpen of genaaid. Ik heb van deze wedstrijd dus enorm veel geleerd. Ik heb steken gebruikt op mijn naaimachine die ik niet eerder gebruikt had, ik heb de tweelingnaald gebruikt en heb steken gespiegeld... Dat was op mijn vorige naaimachine allemaal niet mogelijk! Heerlijk om zo'n project te hebben om helemaal 'los te gaan'. En geweldig dat zo'n project dan een deadline krijgt, anders zou ik andere dingen weer voorrang geven en zou dit Zeeuwse Meisje nog lang niet af zijn...
Via deze link kom je direct bij het Zeeuwse Meisje. Volgens mij kun je vijf stemmen uitbrengen. Als je meer wilt bekijken kun je deze link gebruiken om te stemmen.

Het Zeeuwse Meisje heeft de daagse dracht aan van Zuid-Beveland, waar mijn man geboren is en waar zijn verre voorouders tot rond 1700 gewoond en geleefd hebben. Leuk detail; in die geslachtslijn zitten een heleboel kleermakers. Deze protestante dracht kenmerkt zich door de muts, die aan de achterkant zo'n soort envelop heeft, met daaronder de doek die ook in een punt hangt.
Verder is het plaatje natuurlijk wat gestyleerd, omdat de kracht anders verloren gaat in de details. Op de 'gouden' spiegels heb ik bijvoorbeeld de zwanen weggelaten. De schortenbont komt echt uit Zeeland!


De 'envelop' herkenbaar in beeld

En nu? Vroeg in de morgen lekker even in de tuin een blogje maken met een bakkie erbij... Wachten tot de rest van de wereld wakker is en ik ook aan het werk kan gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten