dinsdag 29 september 2015

Inspiratie voor quilten

Creativiteit en Inspiratie zijn vaak zo ongrijpbaar. Regelmatig krijg ik te horen dat ik creatief ben, terwijl ik slechts verder denk over de leuke ideeën van een ander, waarbij dan een nieuwe toepassing of vorm gevonden wordt. Ik verwerf inspiratie in ontmoeting met anderen en de Ander. Dat herkennen sommigen vast; er zijn mensen waar je contact en gesprekken mee deelde en aan wie je met regelmaat terug denkt. Zij hebben een  indruk gemaakt waar je een afdruk van wilt maken, zodat je iets tastbaars hebt van wat vervliegt en dreigt te vervluchtigen.

Altijd ruimte overlaten om terug te naaien
vanuit de hoek!
Het hartje in het midden is gemaakt uit 2 even grote delen, waarbij een zoom aangeknipt was. Dit deel is geheel opgevuld met fiberfill. Na het vastnaaien van het hartje en de rand, gebruikten we een borduurvoet. Het was de bedoeling om onder het werk wat ritme en regelmaat te vinden. Leuk dat de instructrice me verschillende mogelijkheden met deze steek gegeven heeft.
Dit proeflapje heeft vreemde kleuren, ik vind het echt niet mooi... Deze bezigheid was echter bijzonder rustgevend en uitermate inspirerend. Ik denk erover om na verloop van tijd aan een verbeelding van een Bijbelse geschiedenis te beginnen.

Ik begin dan met het maken van de ondergrond, waar ik een bijpassende biaillesband omheen naai. Daarna ontwerp ik op papier de applicaties. Dat ontwerp moet uit verschillende stukjes stof komen, die een mooi patroon en effect op de ondergrond geven... Tijdens de cursus om mijn naaimachine beter te leren kennen heb ik leuke tips gekregen over het spannen van de achtergrond-lap op een deur of bord, zodat je het wandkleed kunt zien groeien, en stukjes kunt opspelden of weer kunt weghalen. Wie weet... mijn broertje gaat over een poos verhuizen, ik vind vast wel tijd en inspiratie om iets moois te maken voor aan zijn muur. Ik heb nog genoeg denktijd over de juiste gelijkenis of geschiedenis om te verbeelden.

De cursus om mijn naaimachine beter te leren kennen zit er inmiddels op. Ik heb drie ochtenden gezellig met andere dames bij de naaimachinewinkel gezeten en ben helemaal 'los' gegaan en heb in dit gezelschap nieuwe creativiteit opgedaan. Voorlopig ga ik maar weer aan de gang met mijn cursus voor het maken van kleding... En pak ik soms het aantekeningenboekje dat ik heb aangelegd en kijk ik terug op inspirerende ochtenden...









Geen opmerkingen:

Een reactie posten