woensdag 2 september 2015

Jeans kussensloop


Van een broek maak je twee slopen.
Je ziet ze steeds in folders en zo staan; van die leuke jeans kussenslopen. Ik wilde er een paar maken om te gebruiken als hoes om de kussens in de tipi. Daarvoor heb ik de spijkerbroeken van mijn man gesloopt.

Nodig;
1 spijkerbroek voor een volwassene met wat ruim vallende pijpen. Hiervan maak je 2 kussenslopen.
Tornmesje
Naaimachine & garen in de gewenste kleur.
enkele oude knopen, eventueel in een opvallende kleur.

Werkbeschrijving;
Ruime overslag
Voor- en achterkant naast elkaar.
De broekspijpen heb ik aan de binnenkant van het been aan elkaar laten zitten, en daarbij het kruis op de meest logische manier losgetornd. Dat beviel me achteraf niet. Door deze actie torn je het kruis van de broek open, en zit je met een gulp dicht op een naad die je moet gaan vastnaaien. Ik heb de naden aan elkaar vastgenaaid, waarbij je dan automatisch de zakdetails van de voor- en achterkant naast elkaar krijgt. Dat is op zich wel grappig om te zien, maar het gepruts viel me tegen. Daarbij komt, dat deze werkvolgorde een vreemde punt oplevert in de kussensloop. Maar goed, al doende leert men, en recyclen mag op zich best een keer verkeerd gaan. Niets weg mikken, maar gewoon doorzetten! Daarna heb ik de hele lap, compleet met vreemde flap / punt / ...? (hier moet ik eigenlijk een gek woord voor gaan bedenken!) dubbel gevouwen op de gewenste maat, en dit met de goede kanten op elkaar dicht gestikt. Sommige stukken van de stof hebben zoveel lagen, dat ik er 2 naalden op gebroken heb. De naaimachine sputterde wat, en op sommige plekken heb ik dus 'vals gespeeld'. Omdat de lagen te dik zijn, heb ik de facebook-vrienden om hulp gevraagd bij het bedenken van de sluiting. Ik heb al eerder met klittenband gewerkt. Daar ben ik niet dol op; al die plaktroep aan de machine naalden vind ik gewoon niets. Uiteindelijk ben ik een paar dagen later toch maar gaan experimenteren met knoopsgaten. In een spijkerbroek worden die ook als laatste gemaakt, dus dat moet kunnen. En inderdaad, ik heb uiteindelijk de bovendrukregelaar op 3 in plaats van 5 gezet, en dat leverde leuke knoopsgaten op. Ideaal automatische knoopsgaten op de machine! Ik heb hier een doos waar ik alle oude knopen in bewaar, waar ik nog drie dezelfde knopen in heb gevonden.

Tip:
Torn de binnenkant van de broekspijp los, en knip bij de gulp een stukje extra stof om als zoom te gebruikenJ; zo kan je dit netjes afwerken zonder dat de naaimachine protesteert!
Hier zie je de rare punt die ontstaat doordat ik de binnennaad dicht gelaten heb, en later het kruis dicht naaide.
Dit is te voorkomen door de binnennaad van de pijpen los te tornen in plaats van de buitennaad.
Je krijgt dan een mooiere, vlak liggende lap stof, waarmee je gemakkelijker werkt.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten