woensdag 18 november 2015

Rits vervangen

Het fleecevest voor mijn man was amper af, of daar trok hij de rits van zijn winterjas kapot. Precies op het moment dat we een weekendje naar Antwerpen zouden gaan...
Hij is bijzonder gehecht aan zijn jas, en zeg nou zelf, zo snel vind je geen nieuwe jas die naar de zin is. Een jas, daar woon je in, nietwaar ;).
Ritsen vervangen is niet mijn favourite bezigheid, maar bij het bedenken van de mogelijkheid om het te proberen, begon manlief zo gelukkig te kijken dat ik het niet kon laten.

Eerst heb ik de oude rits losgehaald met een tornmesje, en wat ik niet goed los kon krijgen heb ik weggeknipt. Daarna heb ik de nieuwe rits gekocht en er netjes achter genaaid. Eerst even passen voordat de rits helemaal vastgezet wordt... Wat bleek... De rits zat inderdaad keurig, maar verkeerd om. Ik had een vrouwensluiting gemaakt. Weet ik nu dus ook weer; een herenrits zit andersom dan een vrouwenrits. Weer alles losgepeuterd, opnieuw vastgenaaid aan de goede kant... Met een enorm verschil aan de linker- en de rechterkant. Hoe dat nou kan, is me nog steeds een raadsel, de eerste keer ging het prima. Toen had ik ook niet geregen of gespeld, maar deze tweede keer pakte het echt verkeerd uit. Opnieuw alles losgepeuterd, nu wel even vast gespeld en jawel, hij zit goed.
Ik vond het nog niet echt netjes bij de kraag, daarom heb ik met een restje voeringstof de kraag aan de binnenkant afgewerkt. Zijn gelijk alle harde stukjes van ritsen ook prettig weggewerkt.

Tips voor een volgende keer:
* kijk even of het een dames- of herensluiting wordt.
* rits vastspelden / vastrijgen op de goede plaats.

Verder heb ik een ander klein klusje gedaan; In onze verkeringstijd heb ik een trui gebreid, en die wordt wat pluizig bij de hals. Stoppeltjes he?! ;) Daar heb ik nu een grijze fleece voering in genaaid. Ziet er weer prima uit, kan de verwarming een graadje lager!

En dan tot slot een vrolijke noot; Mijn man vindt dat ik net als Ieniminie kijk als ik achter de naaimachine zit. Daar kan ik het weer mee doen :)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten