dinsdag 8 maart 2016

Gehaakte omslagdoek van mohair

Vooraanzicht
Achteraanzicht
Ruim een jaar geleden heb ik via internet een boek besteld met allerlei handwerkpatronen uit grootmoeders tijd, ofwel met patronen die stammen uit damesbladen van tussen 1865 en 1885. De meeste patronen daaruit zijn natuurlijk puur nostalgisch. Ik overweeg echt niet om een slaapmuts te maken of iets een gebreide onderbroek.
Ik zag toen gelijk al dat er ook een aantal mooie omslagdoeken instaan. Bedoeld om te haken of te breien met mohair. De patronen zien er niet al te ingewikkeld uit. Maar ja, mohair kost gewoon best wel wat per bolletje, bovendien is er werk genoeg om te doen op scholen. Een brei- of haakwerkje is meest geschikt voor de vroege ochtenduurtjes als mijn man z'n brood gesmeerd is en hij naar het werk is en ik wacht tot de rest van de wereld wakker wordt. Heerlijk om de gedachten bij te verzetten, een muziekje bij te luisteren of te mediteren.

Detail kant.
Ik heb mezelf alleen beloofd dat ik eerst geen nieuwe stofjes of bolletjes koop, maar dat ik eerst een deel van mijn voorraad wil opgebruiken voordat ik weer nieuwe dingen insla. Op een gegeven moment voel ik me een verzamelaar, met bij ieder stofje of bolletje een plan. Helaas ontbreekt me de tijd om alle plannen doeltreffend uit te voeren.
En dan dat leuke boek met zoveel patronen en vooral leuke plaatjes. Echt hilarisch hoe mensen zich destijds kleedden. Hoewel... omslagdoeken zijn tegenwoordig nog steeds leuk, en weer helemaal 'in'.

Net begonnen... Haakwerk in het vierkant!
En toen... Een moeder van een leerling kwam naar me toe met een zak voor bolletjes om mee te punniken op school. Nou ja, er zitten wel veel dezelfde bolletjes in, zei ze, die mogen eruit gehaald worden voor eigen gebruik. Blijken dat zo'n tien bolletjes mohair te zijn in mijn favourite kleurtje! Wat een lief gebaar! Per 1 februari ben ik begonnen met het haken van de omslagdoek, en dit project lukte behoorlijk goed. Het is een eenvoudig patroon, dat een wat kantachtig effect geeft.

Weelderige gehaakte kant...
Ik heb haaknaald 4 gebruikt, en 217 gram mohair voor de omslagdoek zelf. Per zijde had ik toen 50 boogjes, en de breedte was 90 cm. Daarnaast heb ik nog precies 200 gram verwerkt in de sierrand. De uiteindelijke breedte is 1.20 meter. Op een gegeven moment dacht ik dat ik een bol wol over zou houden aan het eind. Maar de laatste toer bestaat uit allemaal picotjes, en daar gaat enorm veel wol in zitten. Reken echt op een bol wol voor de buitenste rand, die heb je zeker nodig!
De bedoeling van deze vierkante omslagdoek is dat je hem omvouwt voordat je hem omslaat. Je moet de sierranden net boven elkaar krijgen voor het juiste effect. Op de eerste foto's heb ik dat geprobeerd te laten zien.
Het boek...
Wie belangstelling heeft voor het patroon, mag contact met me opnemen. Ik ruil dit patroon graag tegen een ander mooi oud patroon!

Voor mijn verjaardag heb ik van mijn zusje en zwager een cadeaubon gekregen van een naaiwinkel hier in Veenendaal; Daarvoor heb ik een leuke speld gehaald om deze omslagdoek bij elkaar te houden. Cadeaubonnen zijn immers vooral leuk om dingen mee aan te schaffen die je anders niet zou kopen, toch?!

Voor deze omslagdoek heb je zo'n 10 bolletjes nodig, bij elkaar ongeveer 1200 meter looplengte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten