woensdag 4 mei 2016

Gebreide omslagdoek

Het begin.
Onlangs kreeg ik van iemand een hele verzameling bolletjes wol. Helemaal leuk, met verschillende kleuren uit mijn kleurenwaaier.
Jaren geleden ben ik met een aantal collega's naar iemand toe geweest om kleuradvies te krijgen. Was een super gezellige middag waar we veel tips gekregen hebben om er nog leuker uit te zien. En eerlijk gezegd koop ik nu alleen maar kleding die de juiste kleuren heeft. En verder heeft mijn man een duidelijke smaak, die heeft natuurlijk ook inspraak in wat ik maak of koop... Dan weet ik tenminste zeker dat hij er naast wil lopen :)
 

De breipennen zijn te kort!
Met het breien van deze sjaal blijft het tot het laatste moment spannend of ik voldoende wol heb om een fijne ruime omslagdoek te maken. Dit model is bedoeld als mantille; een omslagdoek die je aan de voorkant kruist en daarna op de rug vast zet met een speld. Daarvoor heb ik niet genoeg wol, daarom heb ik hem wat kleiner gelaten. Het is nu gewoon een fijne, ruime sjaal voor onder mijn winterjas. Hij is leuk geworden, al zeg ik het zelf! Dit is weer een oud patroon, uit een boek dat ik eerder gebruikt heb. Wie belangstelling heeft, mag me een berichtje doen. Ik ruil graag tegen een ander oud patroon
Om zo'n grotere sjaal te breien hebben we extra breipennen gekocht. We scoorden gewoon bij een kringloopje een rondbreinaald 4,5 en een set breipennen. Mijn man heeft de knopjes stuk geslagen, zodat ik een heel groot handwerk kan maken. Op de uiteinden kunnen gewoon kurken geplaatst worden, dan blijven de steken netjes op de pen staan.
 
De volgende keer maak ik deze mantille groter; ik wil hem dan graag in een effen kleur maken, en hem dragen zoals hij bedoeld is. Bij het patroon was ook een leuk gebreid kant, die maak ik er de volgende keer ook bij. Opnieuw in een kleur uit mijn kleurenwaaier! Ik denk dat het antraciet wordt.
Eindresultaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten