woensdag 25 mei 2016

Zakdoeken (2) Tafelkleed tuin


Eindresultaat.
Deze week ben ik aan de slag gegaan met de restjes van de kussentjes waar ik vorige week over schreef. Ik had allemaal stroken van zo'n 9 tot 10 cm breed, en 29 of 39 cm lang.


Tulpjes op dit
 Hollandse ontwerp!
Ik ben begonnen met de stroken in de lengte aan elkaar te naaien. Ik heb een fijne naaimachine waarmee ik borduursteken kan maken. Een impressie daarvan zie je terug op de foto's. Daarvoor heb ik een speciale borduurvoet bij de naaimachine. Er zijn verschillende steken die bijvoorbeeld ook bui quilten of patchwork gebruikt worden. Ik heb sommige stroken recht op elkaar genaaid, andere stroken heb ik schuin afgeknipt voor een leuk effect. Er zijn praktisch geen lijnen die doorlopen.



Zeeuws schortenbont, bevestigd met golfjes.


Verschillende
borduursteken


Al doende bleek dat ik genoeg restjes stof had om een lange tafelloper van te maken. Maar toen die lange loper bijna af was, en we hem op de tuintafel legden, bleek dat er weinig tafelloper overblijft als je er een paar plantjes op zet.
Vervolgens heb ik de lange loper in het midden doorgeknipt, en deze twee delen aan elkaar genaaid met een stuk Zeeuws Schortenbont ertussen. De steekjes die ik daarvoor gekozen heb, zijn golfjes. Hoe kan het ook anders rond een Zeeuws stofje.


hulpmiddel voor band maken.
Ik heb een stukje stof genomen en daar zelf biaisband van gemaakt. In december heb ik hier een hulpmiddeltje voor gekregen. Ik gebruik het natuurlijk niet wekelijks, maar nu het zo van pas komt, heb ik er gelijk maar een foto van gemaakt. Het is heel handig vind ik; Je hebt verder alleen een strijkijzer nodig, om wat er keurig netjes opgevouwen uitkomt, direct te strijken. Ik kan nu van alle mogelijke stofjes decoratieve bandjes maken. En nu heb ik er een strikje van gemaakt; die heb ik in het midden van een zijde van het tafelkleed bevestigd, zodat hij  in het klompenhok opgehangen kan worden. Als we dan een keer buiten eten of gewoon even de tafel leuk willen maken omdat we bezoek krijgen, hebben we het tafelkleedje altijd bij de hand.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten