woensdag 1 juni 2016

Jeans recyclen; spijkerstof hondjes

Roedel... Volgens m'n man heb ik last van hondsdolheid!
Voordat ik een nieuw, groot bureau verdien in mijn naaikamer, vind ik dat ik eerst alle restjes moet opmaken. Waar ik uiteindelijk niets meer mee doe, kan ik dan aan een ander geven. Ik heb planken en tassen vol met restjes van oude rokken, jurken en shirts, en ik heb ook een heleboel oude spijkerbroeken liggen.

Ik heb een leuk patroon gevonden om hondjes van te maken. Ik vind het stoer om ze van spijkerstof te maken, en dan inderdaad van de oude spijkerbroeken. Het lijkt me leuk om die stoere spijkerbroek-naden herkenbaar  houden in de hondjes. Soms wil ik dus een stiksel over de rug of de oren van een hondje. Zo worden ze allemaal verschillend. Dat is het leuke van handwerk! De restjes van rokken en dergelijke gebruik ik dan voor de binnenkant van de oortjes maar soms ook voor de onderkant van het lijfje. Omdat ik verschillende soorten stof gebruik, wil ik dat de naden naar binnen vallen. Dan komt er ook extra nadruk op de stoere spijkerbroekstiksels.

Extra ideeën ter inspiratie:
Als je geen restjes hebt, kan ik je aanraden om een pakje 'coupons' bij de Action te halen. Uit 1 printje kan je 3 hondjes maken. Natuurlijk kan je ook een oud shirt verknippen. Ik raad je wel aan om iets te nemen zonder stretch, of alle patroondelen van hetzelfde rekbare materiaal te maken.
Als je de hondjes van enkel spijkerstof maakt, kun je de naden ook heel leuk naar buiten naaien; dat rafelt zo stoer!

Ik heb het patroontje gebruikt van deze site. De beschrijving is in het Engels, maar de tekening kunnen we natuurlijk wereldwijd prima gebruiken! Na het printen van het patroon heb ik hem van A4 naar A3 vergroot.

Je moet het patroon overnemen op stof. Belangrijk is om daarbij rondom een cm extra eraan te knippen, in verband met de naad.

Stappenplan:
Patroon overnemen, vergroten naar gewenst formaat.
Patroondelen uit stof halen met 1 cm aangeknipte naad om de delen aan elkaar te naaien.
1. Het lijfje midden onder aan elkaar naaien, met de goede kanten op elkaar. Afwerken in zigzagsteek.
2. Links en rechts de spijkerstof delen aan het lijfje naaien. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte over houdt om het hondje te vullen. Ik doe dat zelf aan de achterkant, ik laat dus een stukje staart en achterpoot open.
3. Oortjes aan elkaar naaien; goede kanten op elkaar
4. Kleine knipjes geven in de naadtoeslag waar rondingen komen. Anders gaat het trekken.
5. Naadtoeslag bij de staart uitdunnen.
6. Hondje omkeren. Het is handig als je dit gedaan hebt, om met een pen of iets dergelijks aan de binnenkant het hondje uit te duwen, zodat de vorm mooi uit komt.
7. Achterkant van het hondje met de hand dichtnaaien. Naai hier evt een label mee.
8. Oortjes omkeren; binnenste naar buiten.
9. De oortjes met de hand vastnaaien op de gewenste plek.
10. Oogjes maken. Ik kies ervoor om dit met draad direct op het hondje te borduren, omdat ik het hondje wil kunnen gebruiken als kraamcadeautje. Knopen kunnen ook prima, maar zijn gevaarlijk bij kleine kinderen omdat ze de knopen niet laten zitten en mogelijk inslikken...




Takkie? Wat een bink hè! Stoer hondje...
Nu heb ik verschillende oude spijkerbroeken opgeruimd. Maar wie wil er graag een spijkerstof hondje?? * ben lang niet dol op honden, heb ik ineens een kamer vol met die beesten! * Ik heb in ieder geval even een aantal leuke kraamcadeautjes...

Wie heeft een idee? Alle broekspijpen zijn op, de zakken heb ik nog... Wat zal ik daar eens mee doen??

En verder...
Soms wat werk op verschillende scholen, verder heb ik vrij veel tijd over. Ik ben fanatiek bezig met mijn naaicursus, soms lever ik 2 lessen op een dag in, en andere dagen komt er niets van. Sociale contacten gaan boven mijn naaicursus natuurlijk! Soms lijken er wat ontwikkelingen te zijn in het vinden van een baantje, maar dat doet niet ter zake op deze blog. Ik hoor wel als je meer wilt weten. Sommigen stellen dat klagen mag, maar daar ben ik het niet mee eens. Gewoon genieten van alles wat op je pad komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten