woensdag 29 juni 2016

Muizen uit Elburg

Een paar weken geleden waren vrienden van ons uitgerekend. Het leek me zo leuk om eens knuffels te haken als kraamcadeautje. Dat had ik nog nooit gedaan, en het kersverse moedertje houdt ook wel van gehaakte dingetjes, voor zover ik weet.
Onze vrienden wonen in het leuke vestingstadje Elburg. Voor hun trouwen woonde zij in een minuscuul huisje in de vestingmuur. Na wat googelen kwam ik de vestingmuizen tegen. De vestingmuizen zijn gemaakt door iemand in Elburg, en dragen de traditionele kleding uit dit stadje. Jullie begrijpen wel: Ik kan het niet laten om hier een paar leuke muizen van te kiezen en te maken voor deze nieuwe wereldburger.  Ik heb eerst het boekje met de patroontjes maar eens aangeschaft. Meestal haak ik grotere dingen, en maak ik me niet druk over knuffeltjes. Maar deze vestingmuizen vind ik reuzeleuk. Het kooppatroon heb ik hier besteld. Behalve het koppeltje dat ik gehaakt heb, staan er nog meer leuke muisjes in. Het is echt een aanrader. De patronen zijn redelijk goed geschreven, en het is een leuk vormgegeven boekje.


Pasfoto :) Leuke muts...
Voor iemand die niet veel haakt, vind ik de muizen leuk gelukt. Ik heb een paar aanpassingen gedaan, omdat het muizen voor een kraamcadeautje betreft. Ik heb de oogjes vervangen door stiksels. Veiligheidsoogjes hebben de naam dat ze veilig zijn (Letterlijk :) ) maar ik heb geen ervaring met die dingen. Verder heb ik de staart als volgt aangepakt: Een ketting gemaakt van 50 lossen, het lusje door de muis heen gehaald en dan over de ketting terug haken. 1 vaste, in de volgende losse 2 vasten en zo verder tot je 30 vasten gehaakt hebt. Dit geeft een leuke krul bovenin de staart. Daarna heb ik gewoon steeds 1 vaste in een losse gemaakt, met in de laatste 10 lossen weer afwisselend 1 of 2 vasten.

Krullende staart! En mooie tipmuts

Voorlopig heb ik weer genoeg gehaakt. Wat was dit een enorme klus... Voor 1 muis moet je eigenlijk anderhalve werkdag uittrekken, dan is hij wel af. Haasten op zo'n leuke muis is niet pluis...
Natuurlijk zijn er ook weer nieuwe ideeën boven komen borrelen. Stel je voor... Een Zeeuws Muisje! Eerst even uitvogelen hoe dingen zitten met copyrights en zo, want sommige dingen kan je nou eenmaal niet op een andere manier maken...
Ik kruip weer achter de naaimachine de komende weken, want er ligt nog heel wat aan leuke plannen te wachten. Onder anderen ligt er een opdracht voor 4 jurkjes voor bruidsmeisjes. Alle spullen zijn in huis, maar nu nog de tijd om alles in elkaar te zetten. Tussendoor ben ik bezig met lesgeven in deze laatste weken van het schooljaar. Uiteraard ben ik ook actief aan het solliciteren. Direct na een zomervakantie is er vaak weinig invalwerk, dat verhoogt de motivatie om naar wat vastigheid te zoeken op dat gebied. En verder... Binnenkort naar een echte stoffenmarkt, wat verder uit de buurt, maar dat lijkt me gewoon een keertje leuk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten