woensdag 6 juli 2016

Nieuwe hoezen om tuinkussens

Past perfect!
Het zou onderhand zomer moeten zijn... Sinds enige weken hebben we in onze tuin een paar hardhouten schommelstoelen. Ze komen uit België, samen met onze nieuwe hoekbank. Onlangs heb ik van boerenzakdoeken kussentjes gemaakt voor onze oude tuinstoeltjes, en nu willen we graag tuinkussens voor de schommelstoelen. In stijl natuurlijk! Ik heb nog wat tuinkussens die van mijn oma geweest zijn. Aan deze kussens mankeert niets. Ze passen prima op de hardplastic tuinstoelen, die we graag op het balkon gebruiken. We hebben besloten dat er geen nieuwe kussens hoeven te komen. Nieuwe kussens in de gewenste stijl zijn niet te vinden. Voor extra kussens heb je bergruimte nodig. En vergeet het kostenplaatje dat erbij hoort niet... Bovendien gooien we niet graag spullen weg.

Alles bij elkaar genomen hebben we bedacht dat er nieuwe hoezen om de kussens komen. In stijl, rood-wit geblokt. Natuurlijk wordt deze stof op verschillende plekken verkocht. Mijn favouriete stoffenwikkel, Emma's Stoffen, blijkt deze stof altijd op voorraad te hebben. Super! Als je in de buurt woont of eens in de buurt komt; het is een absolute aanrader! Leuke stofjes, breed assortiment, tijd voor een gezellig babbeltje en deskundig advies. De winkel met bolletjes wol zit ernaast...

Ik heb in totaal 4 kussenhoezen gemaakt; 2 met striklussen eraan voor op de schommelstoelen, en 2 zonder striklussen, om op de hoekbank te leggen. Ik vond het heel verrassend, maar deze kussens passen precies op de hoekbank!

Makkelijk te verwijderen voor
het wassen.
Per kussenhoes: (zonder strikken)
2 panden knippen, breedte 54 cm (inclusief de naadtoeslag; controleer of je kussens hier niet te dik voor zijn. Wij hebben dunne kussens. Neem anders 55 cm.)
Van één pand moet een kant wat korter geknipt worden, vanwege de omslag. Het geknipte stuk omzomen, zodat het niet kan gaan rafelen.
Daarna de goede kanten op elkaar naaien. De naad wordt 1 cm. De omslag vouwen alvorens vast te naaien. Als je niet zo vaak naait is het gemakkelijker om voor het naaien de panden aan elkaar vast te zetten met speldjes of een rijgdraad.

Ik heb voor mijn schommelstoelen kussens gemaakt met striklussen eraan. Ik heb extra stof gekocht, 10 cm per strik. Het leuke is dat de blokjes van de stof precies een centimeter zijn, dat werkt gemakkelijk.
Ik heb dus stroken van 10 cm breed en 140 cm lang (de breedte van de stof) geknipt. Deze strook heb ik doorgeknipt op 70 cm.
Dubbelvouwen en doorstikken, de lange kant en 1 korte kant.
Omkeren (hiervoor heb ik een breinaald voor de hoekjes gebruikt, zodat die netjes uitgeduwd zijn.)

Deze stroken moet je mooi plat strijken.

Strikje aan de achterkant.
Naai ze net onder de omslag van de hoes mee met het stiksel aan de zijkant. Zolang de hoes binnenstebuiten komt, zie je dus GEEN striklussen, want die bevinden zich aan de binnenkant van het werkstuk. Verder maak je dit kussen net als een kussen zonder strik.
Tot slot: Afkanten, zodat de stof niet gaat rafelen. Hiervoor heb ik op mijn naaimachine een fijne locksteek.
Hoezen omkeren, kussens erin en lekker op de stoelen schommelen...
Zo zijn de kussens fijn op tijd klaar voor komend weekend, als onze ouders hun verjaardag voor de broers en zussen hopen te vieren. Leuk, om alles dan in stijl te hebben als er ooms en tantes over de vloer komen!

En verder... Het schooljaar schiet nu fijn op. Deze week ben ik wat aan het bijkomen; er is maar één werkdag voor mij deze week, de andere tijd vul ik met handwerk- en naaiklussen. Jurkjes voor bruidsmeisjes, kussenslopen voor in de caravan en dat soort opdrachtjes kunnen nu eindelijk eens uitgevoerd worden. Volgende week nog wat dagen werk en daarna zijn we een paar weken samen vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten