woensdag 27 juli 2016

Jurkjes voor bruidsmeisjes (1)

Via Facebook zag ik een oproep of er iemand jurkjes voor bruidsmeisjes kan naaien. Dat leek me wel wat. Onlangs heb ik een jurk en een stropdas in opdracht gemaakt, en nu vind ik het wel leuk om weer een nieuw 'echt' project te hebben. Doordat ik nu ruim een jaar een blog bijhoud, kan ik mensen die overwegen om me iets te laten naaien verwijzen naar mijn site. Ze kunnen hier rustig rondkijken en bedenken of ik hun opdracht al dan niet uit mag voeren. In dit geval viel dat positief uit.

Donderdag 2 juni is het zover; de aanstaande bruid komt een stapel stof, kantjes, en patronen afleveren. Ze hebben een thema voor hun grote dag. Het thema is 'goud'. Er moet bij de jurkjes een gouden biesje langs de mouwen. Ze wil 1 groter jurkje en 3 kleinere. Als de aanstaande bruid me verlaat, laat ze tassen vol stof, ritsen, patronen en garen achter.
Gouden bies!
Krap beleg... puzzeltje :)
Ik begin met de grootste, om het patroon uit te vinden is dat denk ik wel prettig. Gewoon niet zo'n gepriegel. Daarna maak ik de kleinere allemaal kort achter elkaar. Ik weet dan de volgorde en heb ze allemaal ongeveer tegelijk af.
Uiteraard lijkt er iets niet helemaal te kloppen... Even kijken of een afspraak met het oudste bruidsmeisje nodig is om te kijken waar dit patroon mankeert, of dat ik zelf misschien iets verkeerd doe.  Het beleg past namelijk niet op het lijfje van de jurk. Maar...  Na even diep nadenken bedenk ik dat er ook iets anders aan de hand kan zijn... Is er in het buitenland een standaard naadtoeslag? Na even rondgooglen kom ik er achter dat dit inderdaad heb geval is. Beetje jammer; alles uithalen en geen ontwerpjes tekenen. Maar dit kan zonder extra passessie... Da's ook wel fijn. Dit patroon heeft een  Seam allowance van 1,5 cm. Paniek voor niets... Blooper :P

Over een paar weken meer over deze leuke jurkjes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten