woensdag 22 juni 2016

Boekje met vintage patronen voor baby's

Voorkant. Ziet er gaaf uit...
Zaterdag 25 mei kwamen we dit leuke patronenboekje tegen op de rommelmarkt in Heinkenszand. We konden het niet laten, en hebben een hotelletje geboekt om de heerlijke wafels op de rommelmarkt te proeven.
Daar kwamen we dus dit boekje tegen met daarin patronen voor een complete babyuitzet.

Ik vind die oude patronen zo leuk... Nog leuker is het als je weet van wanneer de patronen stammen.
Allereerst heb ik natuurlijk aan mijn ouders gevraagd of ze specifieke dingen op de foto's herkennen. Helaas. Het is van voor hun tijd...
Dan maar internet afstruinen. Er zijn nog enkele van deze boekjes in omloop, ze zijn zelfs te koop. De jaartallen spreken elkaar tegen, er wordt gesproken over 1935, 1942 of 1947. Het laatste lijkt me logischer, vanwege de kleurstelling.  Maar goed, het geeft geen uitsluitsel. De drukkerij bestaat niet meer...
Gelukkig hebben we wat vrienden op Facebook. Daar heb ik een oproepje neergezet met wat foto's uit het boekje.
Wie doet er even mee? Geschiedenis...
Van wanneer is dit boekje ongeveer? Wij weten het echt niet! Uitgegeven door Bruil uit Doetinchem. Tussen de verschillende patronen en foto's vinden we aanwijzingen die naar een periode kunnen verwijzen. Oude patronen zijn gewoon super leuk, maar nog leuker als je 't ongeveer kunt dateren. Ik heb eerder op de blog gevraagd wie me hierbij kan helpen, de blog over het internetexperiment.

Flessen en kruik...
Iemand gaf de tip dat het waarschijnlijk rond 1950-65 is, toen droegen zusters (verpleegkundigen) uniformen schorten en jurken, en op het hoofd een kapje, en maakten ze poppenbeestjes met vilt en naaiden ze die met siersteek vast.


Bijzondere rammelaar. Lijkt van hout.
Wij geven eens in de twee weken leiding aan een maaltijdkring, waar ook verschillende ouderen aan deelnemen. Ter afsluiting van dit seizoen zijn we uit eten geweest bij een pannenkoekenhuis. Ik heb een paar foto's meegenomen, om na te vragen of iemand dit nog kent. We hebben de foto's bekeken. Een van de mannen (!) heeft zo'n fles bewaard waar hij zelf uit gedronken heeft. Deze flessen schijnen van heel dun glas te zijn. Van rond 1945. Hij gaf de tip om te kijken of dit via Landleven uit te vogelen is. Leverde een leuk gesprek op over vroeger, eerst de discussie of het misschien toch een kruik was in plaats van een fles... De zoektocht duurt voort, want een sluitend antwoord is er nog niet.

Wie geeft het verlossende antwoord? Van welke periode zijn deze flessen en speeltjes?
In het boekje staan enorm veel vintage patronen, ook van mutsjes. Tegenwoordig moeten alle baby's weer direct een mutsje op...

Knuffeltjes met festonsteek.
Ik heb geen idee of ik ooit iets uit het boekje ga maken, maar hij is  superleuk, gewoon voor de 'heb'. Er waren nog andere boekjes in deze serie, ben benieuwd of ik die ooit ga tegenkomen. Kopieën van de oude patronen zou ook al leuk zijn... Wie belangstelling heeft voor een kopie van een patroon uit dit boekje, mag contact opnemen.
En verder... Onlangs woonden we de uitzenddienst van mijn oud-collega bij. Zij is met haar man uitgezonden naar Rwanda, en ik heb voor haar een jurk mogen maken, en voor haar man een stropdas van dezelfde stof. Het was enorm leuk om te merken hoeveel reacties zij kregen op hun originele outfit. Uiteraard hebben we vooraf samen enorm veel gezelligheid en plezier beleefd aan het project, maar het enthousiasme van de omstanders maakt het helemaal af! Inmiddels heb ik de eerste stropdassen voor mijn verzameling al binnen. Voorlopig kom ik er nog niet aan toe om ze te verwerken. Nu ik ontdekt heb hoe leuk het is om iets voor een ander te maken, heb ik een opdracht voor 4 jurkjes voor bruidsmeisjes aangenomen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten