woensdag 12 juli 2017

Afscheidscadeautje

Persoonlijke boekenleggers!
Afgelopen week was het zover; tijd om afscheid te nemen van een groep kinderen en een gezellig stel hardwerkende collega's. Het is lang geleden dat ik een heel jaar met een klas heb mogen optrekken. Ik heb deze periode enorm genoten van de leerlingen. Gewoon van kennisoverdracht, maar het meest nog van de contacten. De gezelligheid tussendoor, de belangrijke dingen van het leven samen delen. Ook heb ik genoten van de contacten met deze enthousiaste en gedreven collega's en van de ontmoetingen met ouders.
Ik ben gewoon niet van veel woorden, en heb daarom iets persoonlijks bedacht; een boekenlegger en kaart. Deze week laat ik op de blog de boekenlegger zien, volgende week de kaart.
Ik heb voor de boekenlegger een patroon van een bloem gebruikt, ik heb hem gewoon gevonden op internet. Er zijn genoeg leuke voorbeelden te vinden, voor wie even volhoudt. Ik heb zelf een eenvoudig patroontje genomen, ik wilde er namelijk VEEL maken.

Achterkant:
Met een dun haaknaaldje het garen
door de kraal trekken.
Houd er rekening mee dat de stand van 
de kraal verandert na het vasthaken.
Bevestiging: een lus er door heen 
trekken en van daaruit 45 lossen.
Ik trek een lus door de achterkant van de bloem, waarna ik er een lange ketting van 45 lossen aan haak. De (eigen ;) ) namen van de klas heb ik eraan gehaakt met loomkraaltjes. Daar hebben ze nog meer dan genoeg van hangen bij de So Low. Het idee is dat de ketting van lossen in het boek terecht komt, met het bloemetje erboven uit, en de kraaltjes zichtbaar zijn aan de onderkant.. Hoe ik de kraaltjes vastgezet heb? Ik trek het haakgaren door het kraaltje met een oude dunne haaknaald. Die is nog van mijn oma geweest. Als ik een lusje door het kraaltje gehaald heb, zet ik dat lusje op de haaknaald (nr 4) waar ik mee werk. Ik maak dan een vaste af. Een extra vaste tussen twee lettertjes staat mooi... Er staan een paar foto's bij om de werkwijze duidelijk te maken.
Steeds een losse tussen de kraaltjes
Ik ben zelf heel tevreden over het resultaat. Ik vind dat het er leuk uit ziet. Bovendien is het iets blijvends en nog persoonlijk ook. Voor sommigen super handig dat hun EIGEN naam erop staat. Kan hij in heel de school terug gevonden en bezorgd worden bij de persoonlijke eigenaar. Of thuis...
Bevestigen met een vaste.
En nu... Voorlopig lijkt het erop dat ik vakantie heb. Natuurlijk zijn er wel wat ideeën over de invulling daarvan. Na de vakantie heb ik vier dagen in de week een klas, en de vijfde dag gaat gevuld worden met werk voor een uitgeverij. De vakantie wordt dit jaar dus echt vakantie gevierd. De eetgroep hebben we al een paar weken geleden afgesloten voor het zomerseizoen. Iemand uit de gemeente organiseert een tweetal diners voor onze doelgroep in de vakantieperiode. Heerlijk dat het doorgaat, zonder dat wij daar bezig hoeven te zijn. Dan hebben wij ook echt vakantie. Na de vakantie hopen we de organisatie weer op te pakken om iedere veertien dagen te (laten) koken voor onze mensen. Dat is echt supergaaf, puur genieten. Maar nu moeten we eerst eens kijken hoe we onze vakantie gaan vullen. We zijn samen een week of vier vrij. Voor een groot deel hopen we thuis van de vrijheid te genieten. Ook maar eens mijn bolletjes-wol-kamer opruimen. Een collega suggereerde onlangs dat daar de bolletjes op kleur gesorteerd zouden liggen. Oef! Werk aan de winkel ;)
En nog iets wat ik jullie niet kan onthouden... Na de kerkdienst van zondagmorgen speelde de organist een geweldig mooi lied, ik heb heerlijk hard meegezongen terwijl we de psalmborden voor 's avonds in orde maakten. Bedacht later met een schok dat ik misschien wel te horen zou zijn via kerkdienstgemist, maar dat is gelukkig toch niet het geval. :) Nouja misschien als je heeeel scherp luistert. :) De tekst van dit mooie lied begint met 'Ga niet alleen door ’t leven, Die last is u te zwaar.' Voor wie verder wil kijken naar de tekst van alle coupletten moet even kijken bij Johannes de Heer 53.

Tip: Vooraf de kraaltjes uitzoeken
en per naam vastplakken
onder een plakbandje.
Je weet dan vooraf of je voldoende
kraaltjes hebt, en later kun je
gewoon fijn doorwerken!
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten