woensdag 22 maart 2017

Elastiek vervangen in rok of broek

Pas was ik op zoek tussen de lente- en zomerspullen. Eén van de pyamabroeken pakte  ik wat te stevig vast; het elastiek was ineens niet zo elastisch meer. Verder mankeert de pyamabroek niets, dus wil ik het elastiek vervangen. Ik heb een stuk elastiek genomen dat ik had liggen. Je kunt elastiek halen bij een handwerkzaak maar eventueel ook bij de Wibra of de Zeeman. Met het tornmesje heb ik wat steekjes los gemaakt, om bij het oude elastiek te kunnen. Ik heb het hele elastiek eruit getrokken. Door het nieuwe elastiek heb ik een veiligheidsspeld (ouderwetse luierspeld) gedaan. Dan heb je een uiteinde dat gemakkelijk door de tunnel geleidt omdat het glad is. Toen het hele elastiek door de hele tunnel zat, heb ik met de naaimachine door beide lagen heen gestikt. Het stikseltje dat ik los had getornd heb ik ook weer vast gezet. Het afwerken doe ik zelf graag met de naaimachine, maar dat kan natuurlijk ook met de hand! 
Dit heeft natuurlijk meer toepassingen; als een kledingstuk te wijd geworden is, kan op dezelfde manier door de zoom een smal elastiek geregen worden. Zorg ervoor dat het niet te strak zit waardoor het gaat knellen.
Gebruik een veiligheidsspeld; dat transporteert handig!


Elastiek in de tunnel.

Tornmesje; tussen de twee punten
zo scherp dat je draadjes door snijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten