woensdag 15 maart 2017

Zak in ijzerdraadtafel; opberger.

Deze leuke ijzerdraadtafel zat in het laatste kerstpakket van mijn man. Natuurlijk hebben we tafeltjes genoeg, maar deze mag er wel bij! Hij krijgt een fijn plaatsje naast mijn favoriete plekje op de bank. Telefoon, opschrijfboekje, kladblokje voor ruwe schetsjes van nieuwe plannen die me te binnen schieten, alles past erop.
Het leuke is dat er ook van alles ín past. Om dit wat overzichtelijk te houden, wil ik er graag een zak in maken. Er zijn wel zakken voor de buitenkant te koop, maar dan zie je die leuke draadstructuur niet meer.

1. Neem de omtrek van de bodem met extra cm ivm naad en afwerking.
Alle onderdelen apart afwerken. Zo voorkom je rafels...
2. de rest van de stof naai ik aan elkaar. De hoogte van de draadtafel plus 5 cm, zodat ik de stof leuk kan omvouwen om de rand. Ik neem een zo lang mogelijke strook.
Deze strook geef ik aan een lange kant een brede rolzoom, waar een elastiek of koord doorheen kan om het geheel op zijn plek te houden. Kijk bij het blogje over elastiek vervangen hoe je dit handig aanpakt.
3. Met de naaimachine rijg ik op de grootste stand 3 draden direct naast elkaar, aan zowel de onder- als de bovenkant. Dat wil zeggen; op de hoogte van de bovenkant van de ijzerdraadtafel
4. Maat opnemen van de bovenkant van de draadtafel; de bovenkant van de zijkanten gelijkmatig aanrimpelen tot de juiste lengte.
Ik maak van een stofje met een bijpassend streepje een strook met verschillende vakjes om aan de binnenkant te naaien. Hierin kunnen onder andere een speldenkussen, een meetlint en nog wat kleine dingetjes die ik graag bij de hand heb, zodat ik deze tafel leuk als handwerkmand kan gebruiken.
Handige vakjes!
Deze strook kun je het beste aanpassen aan je eigen wensen. Eerst werk ik alle zijden netjes af. Daarna vouw ik deze strook dubbel, en maak ik op verschillende afstanden naden, zodat er diverse vakjes ontstaan. Deze strook met vakjes naai ik in de binnenkant van de gelijkmatig aangerimpelde bovenkant. Dat geeft gelijk wat stevigheid... Ik heb twee lagen vakjes onder elkaar gemaakt, en daarbij heb ik een vak voor handwerkbladen of tijdschriften toegevoegd. En als laatste extraatje heb ik een paar lange smalle vakken voor breinaalden gemaakt.
5. Maat opnemen van de onderkant van de draadtafel; de onderkant van de zijkanten gelijkmatig aanrimpelen tot de juiste lengte.
Knoopsgat voor de schaar.
6. de onderkant met de goede kant op de goede kant van de bodem spelden. Aan elkaar vast naaien en samen afwerken.
7. Zijkant sluiten

Ik heb een leuk stofje gevonden dat ik nog in huis had, maar je kunt natuurlijk ook een retro of vintage stofje scoren bij een kringloopzaakje of een stoffenwinkel.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten